dinsdag 4 juni 2013

Bruin – Tine Mortier

Bruin van Tine Mortier vind ik een heel mooi boek. Ik heb dit boek gebruikt tijdens de doe-dagen in de eerste module. Het gaat over een jongen die met zijn ouders in Zuid-Amerika woont. Zijn ouders helpen in een dorp in Ecuador met het bouwen van een klein ziekenhuis. Paco (zo heet de jongen) zijn mama was Vlaams en zijn papa was een Ecuadoraan. Het hele gezin woont in Ecuador. Paco ging er naar school en had er al zijn vrienden. Op een dag moest Paco afscheid nemen van iedereen. Het hele gezin verhuisde van Ecuador naar België. Paco was heel boos en verdrietig, maar hij kon niet anders dan mee verhuizen. Het was een grote aanpassing voor Paco. Hij miste zijn vriendjes en de omgeving . Na enkele weken leerde hij een nieuwe (beste) vriend kennen en begon hij België heel plezant te vinden. Op het einde van het verhaal werd bekend dat ze met het hele gezin naar Ecuador gingen om Kerstmis te vieren. Ik vind dit een heel mooi boek om te lezen. Het gaat over een multicultureel gezin dat van Zuid-Amerika (Ecuador) naar West-Europa (België) verhuist, dat is een wereld van verschil. Ik vind dat Tine Mortier dit mooi heeft weergegeven. Ze schrijft dit verhaal op een heel plezante manier terwijl ze toch de ‘multiculturaliteit’ aanbod laat komen. Ik vond dit verhaal ook heel plezant om te gebruiken in de klas. Ik heb bepaalde stukjes van het verhaal voorgelezen en daar heb ik iets mee gedaan. Ik had ook tekeningen bij. Ik heb de kinderen het verschil geleerd tussen beide culturen, mensen en landen. Het verhaal was grappig, gevoelig en voor realistisch vond ik. Het kan echt gebeurd zijn, dat gevoel kreeg ik toen ik het las. Toen ik dit boek in klas gebruikte was dit in het derde leerjaar. Er zitten drie bruine kinderen in de klas. Zij hebben hun origine in Afrika, ze vonden het totaal niet erg dat het boek over een bruine jongen ging. Ik probeerde de jongens zeker niet te kwetsen. Ik liet ze ook even aan het woord, als zij terug naar hun land van oorsprong op vakantie gaan is dit ook heel anders dan hier zeiden ze. Ik vind dit boek een echte aanrader om te lezen en te gebruiken in de klas. Dit boek is voor kinderen van zes tot acht jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten