zondag 31 maart 2013

'De boom van Anne'

Hallo allemaal

Dit is mijn eerste boek die ik heb gelezen.
‘De boom van Anne’ is een prachtig boek voor leerlingen vanaf een derde – vierde leerjaar. Het boek is geschreven en geïllustreerd door Irène Cohen-Janca en Maurizio A.C.Quarello.

Iedereen kent ongetwijfeld het verhaal van Anne Frank. Een meisje die samen met haar familie twee jaar zat ondergedoken in het Achterhuis aan de Amsterdamse Prinsengracht.
Het boek ‘De boom van Anne’ neemt kinderen mee in dit verhaal maar dan door de ogen van de paardenkastanje.

Als Anne door het dakraam keek zag zij een monumentale paardenkastanje waar ze enkele keren over schrijft in haar dagboek. Deze paardenkastanje kijkt terug op een bewogen leven en vertelt over de gruwelperiode tijdens de oorlog en het bijzondere meisje, Anne,  in het dakraam.

De boom vertelt het verhaal vanuit de ik- persoon. Hij start dan ook met zichzelf voor te stellen…
‘Sinds honderdvijftig jaar sta ik in een tuin achter het huis van de Prinsengracht 263 in Amsterdam. Door een ernstige ziekte ga ik langzaam dood. Binnenkort zal ik misschien worden omgehakt. Daarom wil ik vertellen wat er lang geleden is gebeurd…’

Anne is een meisje van dertien jaar, dat opgesloten zat in het Achterhuis, samen met haar familie. Mensen die Joods waren net als Anne kregen heel wat verboden te verduren. Vanaf 1940 was het voor Joden verboden om: naar theater te gaan, de bus of tram te nemen, naar het zwembad te gaan, naar buiten gaan zonder een gele ster op je jas…
Tot het op een dag het verboden was om te bestaan. Daarom besloot de familie van Anne onder te duiken.

Anne hield een dagboek bij waar ze heel wat in schreef. Meestal deed ze dit terwijl ze uit het dakraam keek. Bij mooi weer mocht het raam heel soms eens open om verse lucht te nemen. Het was voor de familie een harde en lange periode.
Op vrijdag 4 augustus 1944 stond een auto voor de deur waar heel wat gewapende politiemannen uitstapten. De familie was verraden... Terwijl de politiemannen hen meenamen samen met heel wat geld en juwelen, viel het dagboek van Anne op de grond.

Toen een vriendin van de familie later terug ging naar  het huis, vond ze het dagboek. Zo kwam het verhaal van Anne naar buiten en weet iedereen welke gruweltijd het was tijdens de oorlog.
Enkel de vader van Anne heeft de oorlog uiteindelijk overleefd.

Dit boek is een aanrader en zeker goed te gebruiken in de lagere school. Het heeft een mooi plaatsje gekregen in mijn boekenkast.

Groetjes 
juf Liesa  Defossez 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten