zondag 26 mei 2013

Schaap met laarsjes


Mijn derde boek die ik las noemt ‘Schaap met laarsjes’. Het boek werd geschreven door Maritgen Matter met tekeningen van Jan Jutte Querido.

Dit verhaal begint bij een wolf die op een valavond aan het rondwandelen was met zijn slee. Hij had namelijk zeer veel honger en wou zo snel mogelijk naar huis. Eens hij in zijn huis aankwam vond hij niets meer om te eten. De wolf ging bijna dood van de honger, daarom ging hij op zoek naar eten. Hij zoekt en zoekt tot hij plots bij een schuur komt. Hij klopt aan op de grote deur van de schuur en ging naar binnen. Er klonk een bange stem: ‘wie is daar?’. Het was namelijk een schaap. Onze wolf had onmiddellijk zijn maaltijd gevonden dacht hij, maar het schaap was niet alleen. De schuur waarin hij leeft is namelijk deel van een boerderij. Er leven daar dus nog andere dieren. De wolf kon dus moeilijk het schaap daar op eten. De wolf dacht na en toen sloeg het bij hem in als een bom. Hij stelde voor, aan schaap, om samen eens wat te sleeën door de sneeuw. Het eigenlijke plan van de wolf is om naar een afgelegen plaats te gaan en het schaap daar op te eten. Als je benieuwd bent over hoe dit verhaal afloopt moet je het eens lezen.

Ik vond het een mooi boek met toffe tekeningen. De tekenaar werkt uitsluitend met wit, zwart en rood. Dit zorgt voor mooie prenten in het boek. Wel vind ik dat het verhaal raar afloopt. Hoe het afloopt vertel ik uiteraard niet, maar het is niet zoals ik het verwachte.

Ik zou dit boek aanraden in het 2de, 3de of 4de leerjaar omdat dit ongeveer op hun niveau is. Het is een leuk verhaaltje, maar nog voor een redelijk jong publiek. Bij het vertellen van het verhaal zou ik dan zeker ook gebruik maken van de mooie tekeningen in het boek zelf.
Groeten
Simon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten